måndag 12 mars 2012

läs en bok...

Förra veckan skrev jag om ett par av mina favoritböcker. Det finns så otroligt många! Jag älskar böcker/litteratur. De gör att man får möta så många olika språk och då menar jag det mentala språket. Det kan vara så oändligt vackert, hårt, avskalat, invecklat, metaforiskt, lättläst, fullkomligt ologiskt och...ja, listan kan bli lång. Litteraturen gör i alla fall språket odödligt och det gillar jag.

Här kommer ytterligare två riktigt läsvärda böcker som väcker mycket känslor och tankar i mig men på helt olika sätt...

Elva minuter av Paolo Coelho


Elva minuter av bygger på en sann historia och berättar om Maria, en ung och vacker kvinna från en bergsby i Brasilien. Hennes första möte med kärleken slutar olyckligt och hon övertygar sig själv om att hon aldrig vill älska någon igen. Ödet för henne till Genève, där hon drömmer om rikedom och berömmelse, men slutar som prostituerad.
Med sin enkla bakgrund och lilla livserfarenhet har Maria inte mycket att sätta emot i det hårda mötet med verkligheten. Hon drivs längre och längre bort från drömmen om kärlek och tillbringar tiden med att försöka komma på och förstå vad hennes kunder tänker och känner. Det visar sig att de flesta är ensamma och saknar sällskap med någon de älskar. En dag dyker konstnären Ralf upp och deras möte blir en vändpunkt för dem båda.

Det här är en jobbig men samtidigt väldigt vacker historia som handlar om kärlekens och sexualitetens väsen som ett instrument att förstå och utforska sig själv, som en fantastisk väg till ett sensuellt, känslomässigt och andligt uppvaknande.

 
Niceville av Kathryn Stockett


Det här är en fantastisk roman om tre starka kvinnor i sextiotalets Södern

När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen.

Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap.

Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny - bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i staden som de kallar Niceville. De skriver om hur de svarta har förnedrats och diskriminerats. Men också om deras drömmar, längtan och hopp. Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid.

Niceville är en riktig läsupplevelse och man kan väl mer eller mindre säga att det redan blivit en klassiker och har gått varm som filmatisering på biograferna.
Det som slog mig först en bit in i boken, var att det i stort sett behandlar nutid. Det var så här när jag var liten och det är för mig omöjligt och skrämmande att försöka förstå.


4 kommentarer:

Hélena sa...

Jag måste börja läsa lite mer, jag älskar ju att läsa men det är tiden och orken :-)
Kram Hélena

Min plats i solen sa...

Hej Emma!

Jag kan bara instämma, att läsa ger så otroligt mycket. Jag skulle inte vara densamma utan mitt läsande.

Tack för boktips! Paulo Coelho ska jag definitivt olla upp. Jag har några av hans tidigare böcker men denna har jag inte läst. Så tack för tipset! :)

Din hllning till Niceville instämmer jag i till fullo. En underbar läsupplevelse. En måste-bok! :)

Tack snälla Emma för dina alltid lika fina kommentarer hos mig. Jag blir lika glad varenda gång jag ser dem. Tack för att du finns däute och lyser upp min vardag! :)

Ha en fin vecka!

Kram Lotta

Stina sa...

Önskar att jag fick ro att läsa lite böcker, som när jag var yngre.:-) Kram Stina

Hälsokick sa...

Jag har läst ett par andra böcker av Coelho, men inte den där!

Sv: Jag har inte satt igång med utomhusträning än, men ser verkligen fran emot det!